Jag ska vara lite jobbigt negativ nu.
Rent generellt så lär de större skivbolagen vara rätt anti fram tills du visar att du är en självgående cash-insvepare, vilket betyder att du kommer att få göra en hel del själv innan de vill vara med och leka. Jag vet inte om du spelar mycket själv och om texterna har melodier och komp också, men egna inspelningar är i princip ofrånkomligt. Om inte annat så kan du ge låtarna till något lokalt band och göra en deal med dom. Det kan låta brutalt, men att traska in med ett knippe texter på ett skivbolagskontor är rätt dödsdömt oavsett hur bra dom är. Särskilt djupare, mer poetiska saker, eftersom det inte finns så mycket snabba pengar i sånt.
Alltså: fixa en kompis med en studio och se till att få låtarna inspelade. Försök hitta ett originellt sound och ett tydligt artistiskt koncept (särskilt det är så inihelvete viktigt) och se till att texterna hörs tydligt.
Efter det kan man gå vidare med att skicka tejper till bolag, och isåfall är det viktigt att man ringer och fixar specifika namn att skicka till så att man senare kan ringa upp och få feedback. Dessutom får man på så sätt en personlig kontakt - A och O i den där branschen - och även om killen inte ger dig kontrakt så är han en förmodligen en musiknörd och ifall han tycker att det är värt det så kan han hjälpa dig få kontrakt på ett annat bolag. Tillsammans med demon bör man skicka en kort presentation (typ, "här är jag och det här är vad jag erbjuder och vill göra" och inte "det började när Kalle köpte en bas ur Hobbexkatalogen när vi var tolv bast"). Här är det alltså även möjligt att säga "jag vill skriva låtar åt andra" eller "jag vill förverkliga den här visionen", men återigen: ju mer du visar att du kan själv, desto troligare är det att dom vågar satsa på dig. Annars väljer dom någon annan.
Demosajter kan visserligen funka, men det är sällsynt. De band som är populära där är antingen fingerfärdiga metalband (då dessa har den mest hängivna publiken i demokretsar), brutalt dåliga singer/songwriters eller funkband (med låtar om bandnamnet, vilket nästan borde räknas som ett brott) med mycket kompisar. Jag rekommenderar därför att du satsar på kontakterna, och det enklaste sättet att skaffa sig sådana är att jobba sig upp.
Att skriva många låtar och fortsätta utvecklas på det planet är givetvis viktigt, men det är nästan lika viktigt att fixa en tydlig, distinkt offentlig profil som visar din utveckling. Demos och gig, alltså. Det här förutsätter givetvis att du spelar själv, men om du skriver låtar åt andra så räcker det med att dina låtar spelas in. Ifall man väljer att göra spelningar - den roliga biten - så är det klokt att ta så många gig som man kan, även om det är på kassa ställen. Fan, jag har stått i Jokkmokk inför en (1!) person i publiken, men även inför 1200 pers på Hildursborg i Boden. Allt leder till utveckling och - framförallt - till nya kontakter. Dessutom är det bra att vara lite fräck och tjuva till sig telefonnummer till arrangörer, nöjesskribenter och till och med artister. Förbandsspelningar är roliga och leder till en ny, större publik och förhoppningsvis mediautrymme.
Kom ihåg att allt som på något sätt bekräftar din talang kan användas till att få någon att satsa på dig.
Om vi går tillbaka till själva låtskrivandet, så måste jag tjata lite mer om kontakterna du förhoppningsvis lyckat skaffa dig efter ett tag. Det kommer inte att vara så att du skickar in en eller två låtar och sen är dom sålda. Lovar och svär, kompis! Dom första låtarna är en aptitretare. Dom tänker "åhå, undrar vad den här killen har på gång...". Sen skickar du låt 3 och 4 och dom tänker "ah, just det, det är den där killen" och efter det börjar det på riktigt. Du lär inte ha kontraktet, men dom börjar ha koll. Det är viktigt att du ringer upp och försöker få snacka med dom (numret får du i skivbolagsväxeln efter lite tjat, och nu handlar det alltså om samma namn som du skrev på det första demo-CD-kuvertet) för dom kommer inte att ringa dig (även om dom säger att dom ska göra det). Dom är upptagna med att dricka bärs och namedroppa.
Efter ett tag så har du med lite tur en kille som funkar som en "kontaktyta" (snofsigt ord, va?) mot branschen. Då kan du skicka dina låtar till honom och få feedback, och han kan hjälpa dig vidare. Om han orkar, alltså.
Det bästa vore givetvis om du skaffade dig en morbror på ett storbolag, men det brukar vara rätt svårt att påverka sånt...
Sen finns det en del genvägar. Små studios med indieprofil kan säkert vilja ha hjälp med låtar till oetablerade artister. Kan vara värt att kolla efter.
Indiebolagen har jag egentligen kass koll på, men utifrån vad jag fattat har de inte riktigt samma resurser men ej heller samma profittänkande (även om det finns där). Det mesta är i mindre skala, men det är ett rätt viktigt steg på vägen. Om man släppt två-tre plattor på indiebolag så är chansen större att man blir upplockad av ett storbolag och därmed kan försörja sig på musik.
Förlagskontrakt kan också vara värt att kolla upp. Det handlar inte om skivor utan om rättigheter och möjligheter att få ut sin musik utan att göra det själv, tror jag. Kan vara till stor hjälp, men även något av en återvändsgränd. I alla fall har det varit så för ett par jag känner. De är anslutna och sen händer inget mer.
De' int' lätt, int'.
Sammanfattningsvis: jobba själv, fixa demos, arbeta fram en tydlig profil, visa att du är självständig men samarbetsvillig, leta kontakter och utnyttja små möjligheter istället för att vänta på stora paketlösningar (för de senare existerar inte).
Och Timmy: Flytta upp till Norrbotten så får du bli gitarrist i countryrockbandet jag vill starta!