springsteen.se: Underhållande artist- memoarer? - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Underhållande artist- memoarer? Tipsa om vilka rockstjärne- böker som är värda att läsa?

#21 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2012-04-03 kl. 12.07

Visa inläggFowler skrev 2012-04-02 kl. 21.47:

Jag har kroniska besvär med musikdokumentärer. Det enda som jag kan tänka mig är mer överjävligt dåligt är just en artists memoarer.

Jag såg dock ett väldigt underhållande dokumentärliknande inslag med Marcus Krunegård. Jag ska förklara vad som var så underhållande.

Den innehöll alla de obligatoriska beståndsdelarna och när Marcus besökte den obskyra affären så skulle han sedvanligt hälsa och kallprata med butiksägaren. Men det som skiljde detta inslag från andra var att butiksägaren inte hade en aning om vem Marcus var, varpå situationen blev väldigt obekväm.

Väldigt väldigt underhållande.

Inlägget har ändrats av Fowler: 2012-04-03 kl. 12.10

#22 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2012-04-03 kl. 16.27

Eric Clapton: "Clapton - Självbiografin"
Mike Oldfield: "Changeling"
Clarence Clemons: "Real Life & Tall Tales"

#23 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 28 nov-05

Skrivet 2012-04-04 kl. 16.50

Tackar, tackar mina Herrar! :)

Pean jag är inte super förtjust i Clapton fast innehåller hans bok många knarkhistorier, anekdoter och rivaliteter med andra gitarister?

Annars, så fick jag fnatt häromkvällen och beställde dessa tre... :blush: :blush:
BildBildBild

#24 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-11 kl. 08.29

‎"...It was an amazing fucking party from hell. But at the end of the night, when I was all shitty with drugs and alcohol, a dozen of ambulances came screaming into the ranch. "What the fuck's going on?" I panicked grabbing Pamela. "Don't worry she said. I hired ambulances to take everyone home because I knew they'd all get too fucked up to drive". At 7 AM., I was brought into my bedroom on a big-ass stretcher". Tommy Lee, "The Dirt" page 358

#25 Användaren är offline   Ekis

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 3 dec-07

Skrivet 2012-04-13 kl. 20.22

Visa inläggSouthside Robban skrev 2012-04-11 kl. 09.29:

‎"...It was an amazing fucking party from hell. But at the end of the night, when I was all shitty with drugs and alcohol, a dozen of ambulances came screaming into the ranch. "What the fuck's going on?" I panicked grabbing Pamela. "Don't worry she said. I hired ambulances to take everyone home because I knew they'd all get too fucked up to drive". At 7 AM., I was brought into my bedroom on a big-ass stretcher". Tommy Lee, "The Dirt" page 358

Som sagt, rövarhistorier och saltnypor... :rolleyes:

#26 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-16 kl. 13.45

Tror du verkligen att en sådan enkel liten historia är överdriven? Varför skulle den vara det? Det är ju inte otroligt att hyra in några bilar och sluta på en bår kl. 7?

#27 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2012-04-16 kl. 21.48

Visa inläggSouthside Robban skrev 2012-04-16 kl. 14.45:

Tror du verkligen att en sådan enkel liten historia är överdriven? Varför skulle den vara det? Det är ju inte otroligt att hyra in några bilar och sluta på en bår kl. 7?

Jag har ju jobbat med rockstars och.. detta var väl ganska mjäkigt.. ska man bygga myt så tar man väl inte några ambulanser och en bår? Nej, detta är helt klart sant. Lite blåljus på skoj och sånt är grundskolan i rocknroll.

Inlägget har ändrats av Roll of the Dice: 2012-04-16 kl. 21.48

#28 Användaren är offline   Ekis

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-04-17 kl. 17.18

Visa inläggSouthside Robban skrev 2012-04-16 kl. 14.45:

Jag hade fel. Det är sant. ROTD skrev det och han har ju jobbat med rockstars. Ber om ursäkt.

#29 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-17 kl. 17.53

Ha ha inte behöver du be om ursäkt för att du aldrig har supit skallen i bitar. Tvärtom! Det är jag som ber om ursäkt :D B) -_-

#30 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-19 kl. 20.51

Grabbar! Läs den! Man garvar ihjäl sig varannan sida!!!

I wasn't exactly a conservative dresser myself, mind you. I'd walk around in a old pyjama top for a shirt with a hot-water tap on a piece of string for a necklace."I am Ozzy", page 51

#31 Användaren är offline   Ekis

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-04-20 kl. 19.40

Visa inläggSouthside Robban skrev 2012-04-19 kl. 21.51:

Grabbar! Läs den! Man garvar ihjäl sig varannan sida!!!

I wasn't exactly a conservative dresser myself, mind you. I'd walk around in a old pyjama top for a shirt with a hot-water tap on a piece of string for a necklace."I am Ozzy", page 51

Känner igen den raden. :) Är det när han beskriver första mötet med Geezer Butler?

Mycket underhållande läsning! Tyvärr läste jag den svenska versionen och det verkade som att en del av känslan i texten försvann i översättningen. Kanske läser det engelska originalet om några år när man glömt lite mer.

#32 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-20 kl. 23.12

Ja just det Ekis.
Det är förmodligen alltid bättre med originalversioner och det är också ett underhållande sätt att berika sin engelska (lexikon, Internet...)

#33 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2012-04-21 kl. 10.09

Visa inläggEkis skrev 2012-04-20 kl. 20.40:

Tyvärr läste jag den svenska versionen och det verkade som att en del av känslan i texten försvann i översättningen. Kanske läser det engelska originalet om några år när man glömt lite mer.

Jag har också upptäckt detta, svenska språket funkar liksom inte - Keithboken blir ju lika sexig som en TV-manual på vårt språk. Men varför?

1. Egentligen är inte vad rockstarsen gör så märkvärdigt men med de engelska orden växer deras egentligen alldagliga prestationer på och av scen?

2. De svenska översättarna gör ett dåligt jobb?

3. Vi är ovana vid rocknroll livsstilen på svenska i vårt språk & kultur och kan inte relatera?

4. Man kan bara läsa M Ivarssons bok (böcker) om Lundell för att se att om man skriver på svenska (i original) blir det en helt annat fokus och berättelse..

(Några funderingar, till detta märkliga fenomen..., har läst biografier om politiker, skådespelare m.m på engelska också men då är inte klyftan lika stor, känner jag.)

#34 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2012-04-23 kl. 17.14

Ja. Hade svårt att läsa Dylans memoarer pga svenska översättningen.

Men Ivarsson....? Sämre får man ju leta efter. :D

#35 Användaren är offline   Thomaso

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 24 mar-12

Skrivet 2012-04-23 kl. 18.17

Visa inläggFowler skrev 2012-04-02 kl. 21.47:

Jag har kroniska besvär med musikdokumentärer. Det enda som jag kan tänka mig är mer överjävligt dåligt är just en artists memoarer.

Jag har förresten läst Zlatan, föga underhållande, föga intressant.

Du har tydligen inte läst så många. Tycker man tex att Dylans Chronicles är "överjävligt dålig läsning", då har man sannerligen gigantiska krav. Alternativt ett väldigt litet intresse för musik, berättande och människor.

Finns en hel del bra artistbiografier. Många nämnda här. Bidrar med Peter Guralnicks fantastiska Elvisdubbel - Last train to Memphis och Careless love. Den första skildrar uppgången, den andra fallet.
På alla sätt och vis lysande litteratur.

#36 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-23 kl. 20.26

Tackar Thomaso! Kände inte till dom och visste inte att dessa böcker var godkända referenser av Elvis- fan!

http://en.wikipedia....Peter_Guralnick

#37 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-04-27 kl. 23.58

"My dealer would come over and give me some blow or some pot, I'd get booze delivered from Gil Turner's up on Sunset Strip, and every once in a while I'd get some chicks over to fuck. Although I dunno why anyone was prepared to fuck me, not in those days. I was eating so much pizza and drinking so much beer, I had bigger tits than Jabba the Hutt's fat older brother."
I am Ozzy, page 194

Inlägget har ändrats av Southside Robban: 2012-04-27 kl. 23.59

#38 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-03 kl. 15.04

"I hung out a lot with Lemmy from Motörhead on that tour, too. He's a very close friend of the family now. I love that guy. Wherever there's a beer tent int the world, there's Lemmy. But I've never seen that man fall down drunk, y'know? Even after twenty or thirty pints. I don't know how he does it. I wouldn't be surprised if he outlived me and Keith Richards." I am Ozzy.

#39 Användaren är offline   Ekis

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2012-05-03 kl. 17.51

Visa inläggSouthside Robban skrev 2012-05-03 kl. 16.04:

"I hung out a lot with Lemmy from Motörhead on that tour, too. He's a very close friend of the family now. I love that guy. Wherever there's a beer tent int the world, there's Lemmy. But I've never seen that man fall down drunk, y'know? Even after twenty or thirty pints. I don't know how he does it. I wouldn't be surprised if he outlived me and Keith Richards." I am Ozzy.

Ingen tung merit kanske... :D

#40 Användaren är offline   Southside Robban

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2012-05-09 kl. 10.15

Ha ha det är just vad det är Ekis!
Faan vad synd att jag är snart klar med boken! Jag har skrattat högt hela tiden. Hoppas Slash och Ace Frehley blir lika roliga!

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma