springsteen.se: Bob Dylan Nobelpris i Litteratur - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Bob Dylan Nobelpris i Litteratur

#1 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2016-10-13 kl. 14.50

Detta Nobelpris spiller även över på Lundell, Van Morrison, Neil Young, Springsteen

Utan Dylan hade dessa musiker aldrig fått en chans att utveckla sina texter, Det var Dylan som förde in ett annat sätt att skriva texter som The Beatles snabbt fångade upp och sedan spred sig detta som en löpeld, utan The Byrds Dylancovers hade Tom Petty aldrig fattat att det fanns en möjlighet att vara artist även efter 25 års strecket.

Märkligt nog hade jag i natt en dröm att jag var på en Dylan konsert, på samma arena jag brukar vara på i de drömmar om Springsteenkonsrter jag brukar ha, men andra artister har aldrig dykt upp på den där arenan, i natt dök Dylan upp och det känns som en föraning eftersom detta besked kom Out Of The Blue, visst visste jag att han stod på listan och jag har hoppats varenda år, men i år hade jag inte ägnat en enda tanke på Nobelpriset i Litteratur överhuvudtaget och jag följer inga twitter eller facebook.

Kommer bli synnerligen intressant vad som kommer säljas, i vissa bokhandlar säljer de just nu ut biografier om Dylan, men det är skivor som gäller så det lär bli skivbutikerna som kommer sälja mest.

Nu i dagarna pågår i Kalifonien den sista jättemanifestationen för de sista stora 60-tals artisterna, det sista Woodstock så där kommer Dylan hyllas dubbelt i dessa dagar förmodligen.

#2 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2016-10-13 kl. 17.13

Läckert val

#3 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2016-10-13 kl. 19.35

Hur spiller priset över på dem? Det är ju inte deras karriärer som belönas.

#4 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-13 kl. 21.55

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-13 kl. 20.35:

Hur spiller priset över på dem? Det är ju inte deras karriärer som belönas.

De är starkt påverkade av Dylans existens Ingen Dylan ingen Springsteen, Ingen Dylan ingen Lundell, och dagens Pop hade sett oerhört mer annorlunda ut, utan Dylan inget utflippat The Beatles, Dylan är en mycket stark påverkan till albumet Revolver, det var Dylan som indroducerade bandet för LSD och utan LSD hade Lennon låten Tommorow Never Knows aldrig kunnat spelas in på det sätt som den spelades in på, Lennon ville visa världen hur ett LSD rus kan upplevas ljudmässigt, just så förvrängt ljud som hörs i låten det är så man upplever ljud om man intagit LSD.

Dylan har alla dessa arister blivit påverkade av och just därför så spiller det över lite, Bruce Springsteens Tom Joad album rent litterärt är ändå inom Dylans verkshöjd.

#5 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-14 kl. 05.04

Jo, jag är med på att de du nämner är influerade av Dylan, men det är en kille med gitarr som spelar Tambourine man på lokalpuben också. Inte spiller något nobelpris över på honom.

Det är väl ö h t fel väg att gå attsäga att pris "spiller över" på de som influerats. De som influerat däremot, på dem spiller det så klart över. Mark Twain och Woody Guthrie har ju en del i det där priset.

#6 Användaren är offline   Fowler

• The King of Junkfood
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 20 sep-04

Skrivet 2016-10-14 kl. 07.47

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-14 kl. 06.04:

Jo, jag är med på att de du nämner är influerade av Dylan, men det är en kille med gitarr som spelar Tambourine man på lokalpuben också. Inte spiller något nobelpris över på honom.

Det är väl ö h t fel väg att gå attsäga att pris "spiller över" på de som influerats. De som influerat däremot, på dem spiller det så klart över. Mark Twain och Woody Guthrie har ju en del i det där priset.

En god poäng

Inlägget har ändrats av Fowler: 2016-10-14 kl. 07.51

#7 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Reg.datum: 27 dec-06

Skrivet 2016-10-15 kl. 18.12

Det, att Bob Dylan skulle ha fått Nobelpriset, är
i mina ögon skrattretande! Det förhåller sig ju
tvärtom! Det är Nobelpriset som fått Bob Dylan!

Och som alla vet, kommer han inte till Nobelfest-
en. Men just därför måste han komma. Av denna
motsägelse, kan vi sluta, att han som kommer till
festen icke kommer att vara Bob Dylan!

Bob Dylan, min ungdoms hjälte! Tag dig i akt!

#8 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-15 kl. 23.37

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-14 kl. 06.04:

Du förstår helt enkelt inte min poäng här, det handlar om att hela Rocklyriken har fått en finkulturell status som den aldrig tidigare haft, och då spiller nobelpriset över till alla berättande rocklyriker som haft sin direkta inspiration från Bob Dylan, även Mikael Wiehe skrev detta i sitt twitter och jag har läst det av ett flertal journalister redan runt om i världen så jag är absolut inte ensam om denna tanke.

Ulf I Dagsläget är Bob Dylan 2000-talets största antihjälte, på två dagar har han vägrat säga något, han har gömt sig för alla och i förrgår så framförde han en Sinatrasång där det tydligaste budskapet var, vad vill dom göra av mig, jag är inte er clown, och många anser att detta är Bob Dylans kommentar till priset.

Jag tror Dylan är förbannad för många tror att han trodde att Polarpriset var Nobelpriset och sättet han tog emot priset på tyder på att han ville bort från kungen fort som fan, och att göra om detta tror jag är för mycket för den käre Bob Dylan.

Om han helt skiter i att kommentera något offentligt och skiter i att komma och sedan för all framtid totalt iognierar att han fått Nobelpriset så kommer Dylan i min värld vara en av de största hjältarna, för då pissar han på den finkulturella världen och det ordentligt.

För det mest frapperande är hur seriösa kulturjournalister och vissa författare som ondgjort sig över att han fått detta pris har gjort det i genusvetenskapens namn, han är vit, han är man och han är över 70 år.

Ingen nobelpristagare har blivit behandlad så de senaste 20 åren, det var ingen som sa så om Tranströmmer, utan här handlar det om finkulturens ilska mot att Rocklyriken nu anses som litteratur, och därav min första tanke, det spiller över på de rocklyriker som är inspirerade av Dylan.

Jag anser att detta Nobelpris för denna form av litteratur är viktigare än vad Nobelstiftelsen själva vet om.

För någon svensk kvinnlig journalist skrev att hon grät när hon fick besked och hon grät för att många låtar som sitter i hennes hjärta, för en melodi och en sjungen text går inte via hjärnan, det går direkt till hjärtat.

Varför är jag i så fall så besatt av Drive All Night eller Point Blank, jo för att man kan inte bara intellektuellt läsa texten, utan man känner texten i hela kroppen, som rollfiguren Sappire sa i Almost Famous They don't even know what it is to be a fan. Y'know? To truly love some silly little piece of music, or some band, so much that it hurts. Detta gäller varenda dag när det kommer till musiklyssning.

Och när det kommer till Dylan har han så många textcitat som man kan slunga mot folk och faktiskt använda i konversationer, och kan man sin Dylan så är Like A Rolling Stone eller Positively 4th Street så är dessa texter lika mycket riktade till en konservativ folksångsvänster som den är riktad mot alla sorters finkulturella bastioner.

Och nu har Rocklyriken tvingat sig in i dessa bastioner, nu kan man inte längre nedvärdera Springsteen till att bara vara en angelägenhet för fulla svenssonmän i allt för trånga Springsteentröjor från 1985 och som vill återuppleva Glory Days Ullevi 1985, eller för Hej Göteeboorg.

Nu är Bruce Springsteen värd att jämföras med Steinbeck på riktigt av riktiga kulturjournalister, inte som nu när vissa recensenter när det kommer till Born To Run mellan raderna resencerat ironiskt,
Visst Springsteen är inte riktigt där helt och fullt, men hans barndomsskildring är Steinbeck klass och det stycket är det största med boken.

En skiva med riktigt angelägna texter och stark musik ger så mycket mer än vad Homeros samlade verk kan ge, för texterna går rakt in i hjärtat och man upplever situationen i låten mer än vad man kan göra om man bara läser en bok, det ger till och med mer än klassisk musik för orden i texten kan vara oerhört explosiva.

Jag tänker nu på hur viktiga Dylans texter är nu när Trump finns i USA, när Putin finns i Ryssland, varenda dag läser jag hur svenska oftast män hyllar Trump in absurdum och detta blir bara värre och värre, bröstonerna från dessa börjar skrämma mig rejält.
Och i USA är Dylans texter och även Springsteens texter viktigare än någonsin, jag tänker på talet innan War på Liveboxen och nu när Ryssland hotat världen att de kommer starta kärnvapenkrig om Trump förlorar, ja när det gäller Ryssland så ska man tolka det Vladimir Zjirinovskij sa så ska man tolka det så, det är en gammal Sovjetisk taktik att ge uttalanden som låter som att de anklagar motparten, men Rysslands handlingar visar att de lika gärna kan invadera Ukraina som de kan starta kärnvapenkrig.
Ett land som bombar civilbefolkningar på det sätt som Ryssland gör är inga Fredens Änglar.
Och alla hörde vi vad Putin sagt till Sverige när vi förstärkte Gotland i Skavlan som Bruce var med i.

Rocklyriken var med och gjorde motstånd mot Vietnamkriget på 60-talet och förhopnningsvis kan Rocklyriken bli ett motvärn mot de odemokratiska mörkerkrafterna som ingen annan litteratur kan och någonsin bli.

#9 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-16 kl. 07.07

Jag tycker att du tappar proportionerna en aning när du påstår att det finns rockskivor som skulle ge oss mer än Homeros samlade verk.

Odyssén är ju trots allt en av urberättelserna, det som allt berättande gång på gång landar i.

#10 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-16 kl. 07.14

Det första du skriver är fel. Priset har inte gått till "hela rocklyriken". Priset har gått till en rocklyriker och det är för hans unika verk han fått det, ingen annans. Poängen med just Dylan är ju snarare att hans lyrik har en verkshöjd som är så mycket högre än resten av genren att den ens bedöms litterärt. Ingen skulle komma på tanken att likställa en text av Springsteen eller nån av de andra du nämner som jämförbar med samtida nobelprismässig poesi. (Det är ingen kritik mot Springsteen. Hans texter berör mig många gånger mer än Dylans, men det är inte fråga om poesi på samma sätt. )

#11 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-10-16 kl. 12.15

Visa inläggulf skrev 2016-10-15 kl. 19.12:

Det, att Bob Dylan skulle ha fått Nobelpriset, är
i mina ögon skrattretande! Det förhåller sig ju
tvärtom! Det är Nobelpriset som fått Bob Dylan!

Och som alla vet, kommer han inte till Nobelfest-
en. Men just därför måste han komma. Av denna
motsägelse, kan vi sluta, att han som kommer till
festen icke kommer att vara Bob Dylan!

Bob Dylan, min ungdoms hjälte! Tag dig i akt!

Dylan har förvisso fått Nobelpriset i litteratur.
Bra så. Han är värd det, och det innebär ju dessutom,
att det kulturområde, för vilket priset numer kan
komma i fråga, har utvidgats. Men det är här inte
fråga om en egentlig utvidgning: fortfarande är det
i princip samma finkultur, i sak samma redan erkända
och av kultureliten sanktionerade konst som belönas.
Hade han fått priset säg 1975 skulle det ha varit ett
lika våghalsigt som modigt beslutav Akademien, men i
dag är det endast ett icke fegt beslut.

#12 Användaren är offline   haavard

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 3 aug-03

Skrivet 2016-10-17 kl. 07.40

Wow. En läsbar text från Ulf!

#13 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-17 kl. 13.40

Visa inlägghaavard skrev 2016-10-17 kl. 08.40:

Läsbart javisst.

Visa inläggulf skrev 2016-10-16 kl. 13.15:

/.../det innebär ju dessutom,
fråga om en egentlig utvidgning
:

Begripligt? inte alls. Priset innebär att prisets omfattning utvidgats, men det är inte fråga om en utvidgning.

#14 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-10-17 kl. 16.26

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-17 kl. 14.40:

Läsbart javisst.

Begripligt? inte alls. Priset innebär att prisets omfattning utvidgats, men det är inte fråga om en utvidgning.

om du inte har viljan att förstå, lär det inte hjälpa dig, om jag
förtydligar mig.

#15 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-10-17 kl. 16.28

Visa inlägghaavard skrev 2016-10-17 kl. 08.40:

!

Inlägget har ändrats av ulf: 2016-10-17 kl. 17.05

#16 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-17 kl. 17.43

Visa inläggulf skrev 2016-10-17 kl. 17.26:

om du inte har viljan att förstå, lär det inte hjälpa dig, om jag
förtydligar mig.

Testa! Är det en utvidgning av priset område eller inte?

#17 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-10-17 kl. 18.32

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-17 kl. 18.43:

Testa! Är det en utvidgning av priset område eller inte?

Antag att du samlar på äldre, bakhjulsdrivna bilar. Mängden äldre, bakhjulsdrivna
bilar i världen är naturligtvis begränsad, varför du bara har en viss mängd bilar
att välja bland. Antag vidare att du plötsligt väljer att också samla på äldre fram-
hjulsdrivna bilar. Nyss samlade du på en art av äldre bilar (bakhjulsdrivna), nu samlar
du på två arter (bak- och framhjulsdrivna); likaså har den för dina inköp möjliga
mängden bilar utökats (men troligen inte rätt och slätt fördubblats). Alltså: mängden
arter av äldre bilar du samlar på har utvidgats, nämligen från en till två, mängden
bilar du kan välja och vraka bland har också utvidgas, är dock lite osäker på hur stor
den ökningen verkligen skulle kunna vara, men - och detta är den springande punkten! -
vad gäller det, som du egentligen samlar på, så har dätuti egentligen ingen utvidgning
skett. Du kan förneka detta så länge det finns någon art av ädre bilar som du inte samlar
på (säg fyrhjulsdrivna äldre bilar) men när du samlar alla existerande arter, kan inte
heller du neka till, att vad du egentligen samlar på, är - äldre bilar!

Inlägget har ändrats av ulf: 2016-10-17 kl. 18.57

#18 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-17 kl. 20.34

Visa inläggulf skrev 2016-10-16 kl. 13.15:

Bra så. Han är värd det, och det innebär ju dessutom,
fråga om en egentlig utvidgning: fortfarande är det
i princip samma finkultur, i sak samma redan erkända
och av kultureliten sanktionerade konst som belönas.
Hade han fått priset säg 1975 skulle det ha varit ett
lika våghalsigt som modigt beslutav Akademien, men i
dag är det endast ett icke fegt beslut.

Men varför har de mest finkulturella världen över då fått krupp och motsätter sig priset till Dylan, jo för de ser sin nish hotad av att Rocklyrik och i framtiden kanske Hip-Hop texter kan kallas litteratur, eller lyrik, och lyrik är det i sin sanna innebörd, ordet lyrik betyder att texten skall besjungas.

Dylan hotar de finkulturellas särskilda ställning på världens universitet och även 2016 kan Dylan bli hotfull för etiblessimanget precis som 1963 och 1966, det har reaktionerna från finkulturen bevisat.

#19 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-17 kl. 21.08

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-16 kl. 08.14:

Det första du skriver är fel. Priset har inte gått till "hela rocklyriken". Priset har gått till en rocklyriker och det är för hans unika verk han fått det, ingen annans. Poängen med just Dylan är ju snarare att hans lyrik har en verkshöjd som är så mycket högre än resten av genren att den ens bedöms litterärt. Ingen skulle komma på tanken att likställa en text av Springsteen eller nån av de andra du nämner som jämförbar med samtida nobelprismässig poesi. (Det är ingen kritik mot Springsteen. Hans texter berör mig många gånger mer än Dylans, men det är inte fråga om poesi på samma sätt. )

Då får du säga det till alla som sagt och skrivit sånt i veckan, i Babel i går sa de flera gånger att rocklyriken kommer omvärderas för framtiden, förmodligen kommer Hip-hop lyriken bli premierad om 30 år. Jag säger inte att hela Rocklyriken fått priset, priset spiller över till alla berättande barder inom den folkliga traditionen samt den muntliga traditionen och dessa analyser kan man läsa i all världens tidningar samt hur Anna Danius har pratat om detta, dessutom sjöngs Homeros en gång i tiden så det var den tidens rocklyrik.

Finkulturen har bestämt att Homeros är bättre än Springsteen eller Dylan, men är det bättre eller finns det högkvalitativ kvalité i rocklyrik? finkulturen har inte ensamrätt på att bestämma vad som är kvalité eller inte och det är den ordningen som rubbats i och med detta pris och det märks på reaktionerna.
Jag pratade med en riktigt jävla dryg kultursnobb på biblioteket idag och det visade sig att han kunde inte ett skit om rocklyrik överhuvudtaget. Tonsatt Rocklyrik är oerhört mycket själsligt starkare än att läsa en bok, eller läsa dikter och det är därför rocklyrik är viktigare för så många människor i samhället överhuvudtaget.

I Beatles dokumentären som går nu får vi veta att det var The Beatles som fullständigt slog sönder segerationen på konserter i USA, och det berodde på att lika många vita som svarta människor ville uppleva The Beatles, och över 100.000 människor såg Springsteen i Östberlin 1988 och ett år senare raserade de muren.
The Rolling Stones var 1968 ansedda som ledare för ungdomsupproret i Europa genom två låtar, Street Fighting man och Sympathy For The Devil och dessa låtar var ledmotivet till hela upproret det året och maktens män frågade sig om Stones var kapabla till att skapa revolution.

Dessa krafter endast genom rocklyrik, ingenting i litteraturhistorien har skapat sådan uppståndelse någonsin och förändrat människors tänkande i grunden att hela maktstrukturer krossats, och det var Bob Dylan som hittade de stora massorna och återanvände en massa gods från tidigare epoker.

En enkel och simpel text kan mycket väl ha en stark undertext och det beror helt och hållet på mottagaren.

#20 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-18 kl. 19.02

Visa inläggulf skrev 2016-10-17 kl. 19.32:

Antag att du samlar på äldre, bakhjulsdrivna bilar. Mängden äldre, bakhjulsdrivna
bilar i världen är naturligtvis begränsad, varför du bara har en viss mängd bilar
att välja bland. Antag vidare att du plötsligt väljer att också samla på äldre fram-
hjulsdrivna bilar. Nyss samlade du på en art av äldre bilar (bakhjulsdrivna), nu samlar
du på två arter (bak- och framhjulsdrivna); likaså har den för dina inköp möjliga
mängden bilar utökats (men troligen inte rätt och slätt fördubblats). Alltså: mängden
arter av äldre bilar du samlar på har utvidgats, nämligen från en till två, mängden
bilar du kan välja och vraka bland har också utvidgas, är dock lite osäker på hur stor
den ökningen verkligen skulle kunna vara, men - och detta är den springande punkten! -
vad gäller det, som du egentligen samlar på, så har dätuti egentligen ingen utvidgning
skett. Du kan förneka detta så länge det finns någon art av ädre bilar som du inte samlar
på (säg fyrhjulsdrivna äldre bilar) men när du samlar alla existerande arter, kan inte
heller du neka till, att vad du egentligen samlar på, är - äldre bilar!

OK. Tack för ansträngningen!

Jag antar att dramatiken, poesin och prosan är bakhjulsdrivna medan rocklyriken är framhjulsdriven. Menar du då att äldre bilar helt enkelt är (all) konstnärlig text?

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma