springsteen.se: Bob Dylan Nobelpris i Litteratur - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Bob Dylan Nobelpris i Litteratur

#21 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 27 dec-06

Skrivet 2016-10-18 kl. 21.59

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-18 kl. 20.02:

OK. Tack för ansträngningen!

Jag antar att dramatiken, poesin och prosan är bakhjulsdrivna medan rocklyriken är framhjulsdriven. Menar du då att äldre bilar helt enkelt är (all) konstnärlig text?

Ja, det var en bra sammanfattning av det jag skrev, fast jag tänkte mig Akademien
som bilsamlaren: den samlar gamla bilar. Den ger Dylan priset 40 år för sent. Jag
hoppas verkligen att han vägrar ta emot det, att han inte låter sig vattenkammas av
Den goda smaken.

#22 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2016-10-18 kl. 22.14

Finns ju ett annat sätt att se på det där. Nån annan berömmer ditt arbete. Oavsett vad den personer står för eller påstås stå för så är det bara oartigt att inte tacka för det.

#23 Användaren är offline   Wendy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 12 aug-03

Skrivet 2016-10-19 kl. 15.11

DN skriver att de har skrivit nåt på bobdylan.com nu men jag hittar det inte.

#24 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2016-10-19 kl. 19.10

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-18 kl. 23.14:

Finns ju ett annat sätt att se på det där. Nån annan berömmer ditt arbete. Oavsett vad den personer står för eller påstås stå för så är det bara oartigt att inte tacka för det.

Som när Breivik berömmer Löfven för gränskontrollerna?

#25 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-20 kl. 05.59

Om Nobelstiftelsen nån dag delar ut ett pris för långsökt vantolkning skall jag rekommendera den här.

Men OK, om jag lägger till "Nån som inte har förklarat krig och dödat för att bekämpa allt du står för,/../" i början av den meningen, blir det då mer begripligt vad jag menar?

#26 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-10-20 kl. 10.17

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-20 kl. 06.59:

Om Nobelstiftelsen nån dag delar ut ett pris för långsökt vantolkning skall jag rekommendera den här.

Men OK, om jag lägger till "Nån som inte har förklarat krig och dödat för att bekämpa allt du står för,/../" i början av den meningen, blir det då mer begripligt vad jag menar?

Och jag passar på att lägga till det här:

A tilldelar B en utmärkelse. A ärar och erkänner därigenom vad B åstadkommit.
Om B accepterar den utmärkelse, som A tilldelat honom, ärar och erkänner han
därigenom det, som A representerar. Det åter ger A möjligheten att tilldela B ut-
märkelsen, icke för att därigenom ära och erkänna vad B åstadkommit, utan för
att B ska ges möjlighet att ära och erkänna det som A representerar genom att
acceptera utmärkelsen.
Fall 1: A och B ärar och representerar samma eller snarlika värderingar. Utmärk-
elsen tilldelas och accepteras. Exempel: A = Hans Majestät, B = herr Göring, C
= Torgny Segerstedt. A tilldelade 1939 B ett kommendörstecken av svärdsorden
med kedja; C åter skrev kritisk om det hela.
Fall 2. B vägrar ära vad A representerar.
2a) Utmärkelsen tilldelas, men B tillkännager, att den ej accepteras. Exempel: A
= Akademien, B = J-P Sartre.
2b) Utmärkelsen tillkännages, men B vägrar vara B. Exempel: A = Akademien, B =
Bob Dylan ?
Fall 3. B inser, att A med utmärkelsen vill ära inte B, utan det A representerar.
3a): B sväljer förtreten och godtar utmärkelsen. Exempel: A = Välj själv!,B= Välj
själv!
3b): B godtar priset, men sväljer inte förtreten utan saboterar tillställningen. Exem-
pel: A = Österrikiska statens litteraturpris (det lilla, inte det stora!), B = Thomas
Bernhard.
3c): se Fall 2.
Varför valde Thomas Bernhard fall 3b och inte fall 3c? Jo, för att 3b gör det möjligt
för B att tilldela det, som A representerar, den ultimata förödmjukelsen. ”jag är inte
villig ” skriver han i MINA PRISER ”att avvisa tjugofemtusen schilling, sade jag, jag
är penninggirig, jag har ingen karaktär, jag är själv ett svin”

Inlägget har ändrats av ulf: 2016-10-20 kl. 12.09

#27 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-10-21 kl. 12.43

Ett klargörande: jag skrev texten ovan inte framförallt som en
utvidgning av Kragnerts eget klargörande, utan som en kritik av
det abstrakta maktresonemang som exemplifieras av Lena
Andersson reflexioner i Expressen över Dylans icke-reaktion på
det honom tilldelade nobelpriset. Min kritik blev som den blev;
jag orkade helt enkelt inte svara direkt på hennes läppfladder,
orkade inte orda om hennes knappt dolda aggressiva förbarnslig-
ande av Dylan. Hon tror säkert att hon är smart, men faktum är,
att hennes eget barnsliga resonemang om makt inte ensnår över
sandlådans kant.

Inlägget har ändrats av ulf: 2016-10-22 kl. 09.50

#28 Användaren är offline   Fred

• viftar armar
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 dec-09

Skrivet 2016-10-21 kl. 16.00

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-20 kl. 06.59:

Nåja. Det är nog ingen risk att du hamnar i en position där det du rekommenderar har nåt med något faktiskt Nobelpris att göra. Men bra att du värdesätter dig själv. Det gillas!

Och som du redan förstår så begrep jag vad du menade redan i din förra kommentar, men jag förstår dock inte din vurm för artighet. Är det verkligen eftersträvansvärt att stå med mössan i hand och tacka Hans Majestät för (de icke efterfrågade(?)) allmosorna?

#29 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-21 kl. 20.24

Det är roligt att det är det du reagerar på som osannolikt, inte att ett Nobelpris för långsökta vantolkningar skulle instiftas.

Vurm för artighet? Ja, det kanske det är fast jag aldrig tänkt på det så förut. Jag tror inte att jag är så upptagen av tanken på en icke efterfrågad allmosa. Det är nog mer en känsla av det jag skrev tidigare. Den enda vettiga responsen på frasen "Bra gjort" är "Tack!"

Det enda undantaget från det är när detta "Bra gjort" i själva verket är nåt annat, som ditt exempel med Breivik och Löfven. Då är ju berömmet ett förklätt (och osmakligt) sätt att ta en politisk poäng.

Däremot skulle jag nog säga att om Breivik skulle höra av sig till mig och berömma mig för nåt jag gjort (och det inte skulle hamna i undantagskategorin ovan) så skulle nog min spontana respomsreaktion bli att tacka.

#30 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-10-22 kl. 19.28

Jag vet inte riktigt vad som händer här. ”Nåja. Det är nog ingen risk ...” Risk? Och sedan: ” Men bra
att du värdesätter dig själv. Det gillas!” Det förra förefaller mig vara ett nedvärderande, det senare
ett yttrande framsprunget ur dåligt samvete för det tidigare lite tveksamma, men likväl nedsättande
omdömet, eller med ett ord: ett klapp på huvudet från en som vet vad det är frågan om. Sedan ett från
motparten ett till synes passivt, men indirekt offensivt yttrande: "Det är roligt att det är det du reagerar
på som osannolikt, inte att ett Nobelpris för långsökta vantolkningar skulle instiftas". Va fan, gå rakt på!
Inte för ett ögonblick tror jag, att du tror, att ett i största allmänhet positivt yttrande från någon vem det
vara må skulle få dig att säga tack! Naturligtvis reflekterar du över, huruvida du själv tycker att det du
gjort är värt ett tack. Jag är gammal nog att veta, att jag gjortmånga dumma saker, och att tackas för
något av dessa, vore en mot mig riktad förolämpling. Helt kort: om någon som Breivik berömde dig för
något du gjort, skulle säkerligen din spontana reaktion bli den, att du reflekterade över din handling,
inte den att du sa - tack!

Inlägget har ändrats av ulf: 2016-10-22 kl. 19.39

#31 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 2016-10-22 kl. 20.09

Nej, Breivik har ju förvisso en människosyn som är helt förvridna, men det hindrar honom ju inte från att ha god smak gällande landskapsmålningar eller broderi.

#32 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-10-22 kl. 20.28

Visa inläggKragnert skrev 2016-10-22 kl. 21.09:

Nej, Breivik har ju förvisso en människosyn som är helt förvridna, men det hindrar honom ju inte från att ha god smak gällande landskapsmålningar eller broderi.

nej, så brukar det ju vara!

#33 Användaren är offline   JohanJoad

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 13 jun-03

Skrivet 2016-10-29 kl. 08.39

Bob har kommenterat priset!

Kommer han: "Absolutely,” he says. “If it’s at all possible.”

Vad tycker han: “amazing, incredible. Whoever dreams about something like that?”

Intervju

#34 Användaren är offline   ulf

• Lonely Acrobat
  • PipPip

Skrivet 2016-12-14 kl. 20.59

Sällan eller aldrig
har väl ett budskap till någon
varit så väl hopsmitt
vad gäller form och innehåll
som Dylans till Akademien.