springsteen.se: Lundell som Springsteen - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Lundell som Springsteen Sveriges the boss eller

Omröstning: Tror du att Lundell försöker med vilje att framstå som sveriges Bruce Springsteen (47 medlem(mar) har röstat)

Tror du att Lundell försöker med vilje att framstå som sveriges Bruce Springsteen

Du kan inte se resultatet av omröstningen innan du har röstat. Logga in och avge din röst för att se resultatet.
Rösta Gäster kan inte rösta Ändra-ikon Redigera omröstning

#41 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2004-10-07 kl. 14.28

Nja, jag vill nog ha in Lundell i fack 2, även om han i ytterlighetsfallen snubblar in i fjärde facket.

#42 Användaren är offline   Kalven

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 sep-04

Skrivet 2004-10-07 kl. 14.34

tycker själv att han är som en sverige-springsteen fast jag vet inte riktigt. svarade kanske

#43 Användaren är offline   DennisC

• The Mighty One
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 11 jun-03

Skrivet 2004-10-07 kl. 14.36

Kalven skrev 2004-10-07 15:34:

tycker själv att han är som en sverige-springsteen fast jag vet inte riktigt. svarade kanske

Det är bra, klara besked gillar vi! :lol:

#44 Användaren är offline   Arne

• Rolling Stone
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 7 okt-03

Skrivet 2004-10-07 kl. 16.06

CHEETAH skrev 2004-10-07 15:17:

Arne: skillnaden är att:

1.) låna med stil
2.) låna kombinerat med personlighet
3.) låna lite

4.) eller bara låna utan varken egen stil eller personlighet.

lundell är nr 4. alla dom andra du nämnde nr 1, 2 och 3.

nu överdrev jag såklart lite bara för att retas men i stort så är det sanningen. =)

Kankse det. Min poäng var bara att han är inte den enda och inte heller den sista. Hur han gör det får väl var och en se på sitt sätt, själv kunde jag inte bry mig mindre. Men om nu ni tycker att det är ett sånt jävla helgerån så får ni väl ringa och klaga....... <_<

#45 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 17 jun-04

Skrivet 2004-10-07 kl. 16.20

Det här var skoj! Uffe vs Bruce...
Visst lånar Lundell mycket, eller man kanske ska säga att han huvudsakligen uttrycker sig i en amerikansk musiktradition. Ibland smyger det sig in lite andra influenser, som medeltida musik (Herrarna) eller svensk visa. Ibland går han väldigt nära exempelvis Springsteen, som instruktionen till bandet att spela som E Street Band på (jag tror det var) Club Zebra.
Den stora skillnaden mellan Bruce och Uffe ligger dock i texterna. Bruce är i mitt tycke en fantastisk berättare med stor språkkänsla, både i nyanser och rytm och fonetiskt, alltså hur det låter som ljud. Uffe är betydligt klumpigare, hans meningar snubblar, han klämmer in för många stavelser, han känner sig tvingad att rimma och han rimmar sällan särskilt begåvat. Dessutom förmår Bruce lägga ett allmängiltigt perspektiv på sina låtar och har en enorm empati med alla möjliga människoöden medan Uffes låtar mest handlar om... Uffe själv. Bruce är helt enkelt en konstnär medan Ulf är en dagbokssångare.
Sen är det lite tråkigt med Lundell att han nästan aldrig sjunger ut. Han har en stor mäktig röst som han nästan alltid sväljer, orden får en tafflig svans, förmodligen Dylaninspirerat (även Bruce gör så ibland, illa). När han sjunger som på skivan Den Vassa Eggen är han sårbar och fantastisk.
Jag har nån slags hatkärlek till Uffe för att han slarvar så med sin kapacitet. Mina favoritlåtar är för övrigt Bli Som Du, En Fri Man I Stan, Jag Saknar Dig, Snart Kommer Änglarna Att Landa, Rom I Regnet och Måne Över Haväng. Ugh! (som Uffes favoritindian säkert skulle ha sagt)

#46 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2004-10-08 kl. 12.46

Jag glömde en viktig skillnad mellan gossarna. Bruce har humor.

#47 Användaren är offline   PeterHjelm

• Man at the top
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 15 jun-03

Skrivet 2004-10-09 kl. 13.00

Min åsikt i denna debatt är att jag tycker det är konstigt att man kan hata Uffe då man älskar Springsteen! Uffe är väldigt bred i sitt sätt att skriva låtare, bredare än Bruce tillåme. En del som han gör väldigt bra, men ibland blir lite för mycket av det goda är det s.k. E Street Band soundet. Det var detta sound som gjorde att jag började lyssna på Uffe, och ju mer jag gillade dessa låtar ju mer nyfiken blev jag på hans övriga alster. Men för att återgå lite till min poäng så är den att självklart influeras Uffe av Bruce, och skulle han inte ha gjort det skulle 1/3 eller mer av hans musik inte blivit gjord och det vore ju synd.

Det finns inte många som gör den musik som Bruce och Uffe har gemensam, bredbent rock med glockenspiel och saxofon etc, men det är denna musik jag avgudar så mycket och som jag hoppas att yngre förmågor tar till sig och influeras, för det är helt unferbar musik!

#48 Användaren är offline   Huddled

• From the Underworld
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 14 jun-03

Skrivet 2004-10-09 kl. 13.35

Min musikproduktionsslärare Nalle Bondesson - f.d Lundells gitarrist - berättade
en intressant sak för mig för nån vecka sedan.
Han berättade att innan en konsert en gång, hade Lundell kollat på en Springsteen-
konsert på film, eller åtminstone ett klipp. Han satt helt förtrollad en bra stund,
och när de väl gick ut på scenen berättade Nalle var han helt igång och rörde sig
som Springsteen, pratade som Springsteen och spelade i över tre timmar.

"Jag har aldrig sett Lundell så bra som när han hade sett konsertvideon
med Springsteen", sa Nalle.

#49 Användaren är offline   Badlands

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 9 jul-03

Skrivet 2004-10-09 kl. 16.48

Sådana saker har även jag snackat med Backa-Hans om, Lundells exbassist. Och Lundell pluggar in både Dylan, Bruce och sedan har han på senare tid pluggat in Neil Young, jag tycker Lundell plockat bitar från alla dessa artister, men Peter LeMarc är fan i mig värre, han översatte mellan snack rakt av av Bruce och flyttade historierna till Sverige, han har dragit storyn om hur han blev stoppad av en polisman och detta skedde utanför Trollhättan.

Om Lundells kostnärskap, hade Lundell målat och försökt ställa ut om han inte varit känd sedan tidigare hade ingen brytt sig.
Konstvärlden är den största bluffen som finns och det bevisade Andy Warhol samt andra konstnärer redan på 60-talet.

Jag som sysslar med film har ideligen stött på den bluffen även inom filmvärlden.

Lundell som konstnär är habil, en god vän till mig vars sambo gått på konstfack höll en liten föreläsning om Lundells konst, det är inget nytt under solen utan han gör sånt som andra konstnärer gjort före honom.
Lundell som konstnär rider på sitt eget kända namn

#50 Användaren är offline   Livrädd med stil

• Dazed and confused
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 jul-03

Skrivet 2004-10-09 kl. 18.13

Varför skulle man som artist gå in för att vara någon annan? Stor skillnad från att influeras av en stor artist till att vilja vara honom.

#51 Användaren är offline   HEJ_GÖTTTEBÅRRRJ!!!

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 jun-09

Skrivet 2010-03-13 kl. 16.38

Visa inläggDennisC skrev 2004-10-07 kl. 14.36:

Det är bra, klara besked gillar vi! Bild

Bild Bild

#52 Användaren är offline   aspbergerson

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 22 mar-11

Skrivet 2011-03-29 kl. 11.43

Visa inläggBadlands skrev 2004-10-09 kl. 17.48:

men Peter LeMarc är fan i mig värre, han översatte mellan snack rakt av av Bruce och flyttade historierna till Sverige, han har dragit storyn om hur han blev stoppad av en polisman och detta skedde utanför Trollhättan.

:lol:

#53 Användaren är offline   Roll of the Dice

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 jul-08

Skrivet 2011-03-30 kl. 11.39

Visa inläggBadlands skrev 2004-10-09 kl. 17.48:

men Peter LeMarc är fan i mig värre, han översatte mellan snack rakt av av Bruce och flyttade historierna till Sverige, han har dragit storyn om hur han blev stoppad av en polisman och detta skedde utanför Trollhättan.

Kommer ihåg det där - han höll på med massor av sådana grejer. Riktigt kul var det när han började svamla om "navkapslar".. inte så sexigt i Sverige, precis...

#54 Användaren är offline   aspbergerson

• Young Pilgrim
  • Pip
  • Reg.datum: 22 mar-11

Skrivet 2011-04-06 kl. 12.58

Visa inläggPeterNilsson skrev 2004-10-09 kl. 14.00:

Min åsikt i denna debatt är att jag tycker det är konstigt att man kan hata Uffe då man älskar Springsteen!

Varför då?

Visa inläggPeterNilsson skrev 2004-10-09 kl. 14.00:

Det finns inte många som gör den musik som Bruce och Uffe har gemensam, bredbent rock med glockenspiel och saxofon

Är det din bild av Bruce? Det förklarar en hel del. Puh.

Inlägget har ändrats av aspbergerson: 2011-04-06 kl. 13.06

#55 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2011-04-11 kl. 18.23

JAAAA!!!

:evil: :evil: :evil:

Kroppsspråket.... :whistle:

Fraser som "Där nere i city står hundarna och ylar"="Well the dogs on main streets howl..."

Trampar säkert en del på tårna nu. :saint: Men det ändrar inte mina åsikter...

#56 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2011-04-12 kl. 10.59

Visa inläggAtlanticCity skrev 2011-04-11 kl. 19.23:

Fraser som "Där nere i city står hundarna och ylar"="Well the dogs on main streets howl..."

Det hade varit en bra poäng...om texten faktiskt hade gått så. Nu går ju texten "Nere i city står en hund och gråter". Det är ju inte mycket mer plagiering än att Winnerbäck gjort en låt som heter "Elden".

#57 Användaren är offline   AtlanticCity

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 25 apr-05

Skrivet 2011-04-12 kl. 12.25

Visa inläggKragnert skrev 2011-04-12 kl. 11.59:

Det hade varit en bra poäng...om texten faktiskt hade gått så. Nu går ju texten "Nere i city står en hund och gråter". Det är ju inte mycket mer plagiering än att Winnerbäck gjort en låt som heter "Elden".

Just, så var det, ja. Den vassa eggen är min enda Lundell-skiva, jag skulle ha kollat texten innan jag skrev. Dock tycker jag att där finns likheter i den frasen. Lundell kan ju ha blivit inspirerad i alla fall, men det är ju inget fel i det, egentligen.

#58 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2011-04-12 kl. 21.05

Mer påfallande är kanske att hela låten (och kanske främst refrängen) är The Promised Land i lagom omstöpt form.

Men bra ändå! Betydligt bättre än hans andra försök En förlorad värld.

#59 Användaren är offline   Kragnert

• King of the Alley
  • PipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 6 okt-04

Skrivet 2011-04-13 kl. 07.37

Visa inläggGiorgio skrev 2011-04-12 kl. 22.05:

Mer påfallande är kanske att hela låten (och kanske främst refrängen) är The Promised Land i lagom omstöpt form.

Men bra ändå! Betydligt bättre än hans andra försök En förlorad värld.

Han har gjort det en tredje gång med Gå ut och var glad.

Tycker i o f s att alla tre versionerna är bra, men upp till TPL når de inte.

#60 Användaren är offline   Giorgio

• Fast i träsket
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 2011-04-14 kl. 16.38

Nä vad gör det?

• (4 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3