springsteen.se: Musiktips - springsteen.se

Hoppa till innehållet

• (18 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

Musiktips tipsa om skön musik!!

#21 Gäst_prove it all night_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 2005-07-24 kl. 08.25

Lost in the Flood skrev 2005-07-24 09:24:

politisk poetisk pop/rock typ :D

Hehe, OK jag ska kolla upp dom!

#22 Användaren är offline   PEAN

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Reg.datum: 31 maj-04

Skrivet 2005-07-24 kl. 08.26

BRANDOS

Underbar träskrock a la John Fogerty

STEVE EARLE

En av de bästa låtskrivarna idag, kolla in skivorna fram till "El Corazon" efter den så har det börjat bli lite för mycket politik.

DEL LORDS

Bästa rockgruppen från NY som kom på 80-talet

JEAN MICHEL JARRE

"Oxygene" & "Equinoxe" (härlig instrumental synth)

DAVE ALVIN

"Museum Of Heart" & "King Of California" (underbara skivor)

BLACKMORE'S NIGHT

Blackmore (Deep Purple, Rainbow) har här en grupp som spelar folkmusik som är lite som "Nordman". Lite medeltida sound med andra ord. De spelar även gamla Purple låtar i bland. Detta är verkligen upp piggande musik.

#23 Användaren är offline   Blixt

• kjell
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 apr-05

Skrivet 2005-07-24 kl. 10.02

Jag säger Tom Petty han är härlig :yupi3ti3zf:

#24 Användaren är offline   Wendy

• Local Hero
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 12 aug-03

Skrivet 2005-07-24 kl. 12.29

För den som tycker om Steve Earl kan jag rekommendera Supersuckers från USA.
Jag såg dem live igår och går runt och myser ännu. De började med en cover på Thin Lizzy. Jag tror de ska upplevas live för att få ut det bästa av dem. Sköna killar. Eddie Spagetti ville träffa folk efteråt och uppmanade till att komma och snacka med honom inne på festivalområdet efteråt ! Vilka artister gör så stora eller små ? Han fick oss alla att visa fingern (bägge tom !) När alla stod där och visade fingern (även tanter med små handväskor) sa han "That felt good didnt it ?"
Och vad rätt han hade, det kändes såååå befriande! Det var tvättäkta kompromisslös rockn roll. De spelar country också men inte i går kväll.

#25 Användaren är offline   Blomberg

• Spirit in the Night
  • PipPipPipPip
  • Reg.datum: 8 aug-04

Skrivet 2005-07-24 kl. 13.32

Vet att det här bandet är måttligt omtyckt här på forumet, men alla som inte gillar Toto måste ha missat skivan Mindfields.

Samma stil på skivan som alla deras andra, men jag tycker helt enkelt att den här skivan håller högre kvalité.

#26 Användaren är offline   Blixt

• kjell
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 24 apr-05

Skrivet 2005-07-24 kl. 13.34

Blomberg skrev 2005-07-24 14:32:

Vet att det här bandet är måttligt omtyckt här på forumet, men alla som inte gillar Toto måste ha missat skivan Mindfields.

Samma stil på skivan som alla deras andra, men jag tycker helt enkelt att den här skivan håller högre kvalité.

Håller med den skivan är grym!! B)

#27 Gäst_prove it all night_*

Skrivet 2005-07-24 kl. 16.21

Tack för alla dessa tips!! Det var riktigt bra tips ni kom med! Jag ska kolla upp dom allihop vartefter. Passar perfekt nu när jag har semester. Hoppas denna tråd fortsätter i denna stilen också framöver.

#28 Användaren är offline   Lost in the Flood

• and in the Supermarket
  • PipPipPipPipPipPip
  • Reg.datum: 7 apr-05

Skrivet 2005-07-24 kl. 16.23

prove it all night skrev 2005-07-24 17:21:

Hoppas denna tråd fortsätter i denna stilen också framöver.

tycker att den kunde fästas :)

#29 Gäst_prove it all night_*

Skrivet 2005-07-24 kl. 16.25

AlmostFamous skrev 2005-07-24 00:57:

Tre album som jag själv gillar men som få andra jag känner har hört talas om:

Stranger in this town - Richie Sambora
Typ bluesig radiovänlig mogen rock, men inte lika plastigt eller poppigt som BonJovi, där Richie för övrigt är gitarrist. "Church of desire" är i alla fall en kanonlåt.

Solo - Don McLean
Killen bakom "American Pie" (låten, inte filmen) spelar live helt ensam med akustisk gitarr och ibland banjo, ungefär som Bruce på senaste turnén. Finns hur mycket bra som helst här, inkl. American Pie (hela 8 minuters-versionen), The legend of Andrew McCrew, Wonderful baby, Vincent (starry starry night) och en otroligt bra låt som heter "Babylon" där han lyckas få publiken att sjunga i kanon.

Levande i Luleå - Rekyl
Liveplatta med proggrockbluesbandet Rekyl. Själv tycker jag att dom vissa stunder är bättre än Lundell, och jag gillar ändå Uffe. Riktigt bra låtar. Bra texter och snygga melodier, varvat med lite mindre seriös partyrock. "En annan dag" är enligt mig en av de bästa svenska rocklåtarna någonsin. Låter ungefär som en mix mellan Stones, The Band, Lundell, Springsteen, Wiehe och... ja, ni fattar grejen. Helt kanonbra är det i alla fall. Plattan innehåller för övrigt två försvenskningar. The Shape I'm In och Wheels On Fire (tror den heter så) har fått svenska texter.

Sen finns det diverse demoband:

www.orangeend.com
Typ 70-tals-rock uppbyggd på snygga gitarrmelodier och riff.

www.karavanen.com
Typ samma sak, fast mer tryck.

www.johnnyrocketandthebroncos.com
Collegerock av det mer avancerade slaget. Från Piteå.

Jag har en länk till mitt eget band i signaturen. Vi spelar typ popbluesjazzfunkcountryfeelgoodrock.

Sen finns det ett helt lysande countryrockband från Luleå som heter The Horsemen, men deras hemsida är nere. Dock kan man gå in på www.facefront.com, www.pdol.se eller www.jamma.se och söka på bandnamnet för att få höra lite låtar.

Riktigt kul tråd, det här.

Jag har hunnit kolla upp ett av dom banden du nämde, Rekyl. Jag fick tag i fyra av deras fem skivor. F-n va bra dom var! Har dom bara lirat i Luleå-trakten eller varför har dom inte blivit mer erkända? Live-plattan var riktigt bra.

#30 Gäst_prove it all night_*

Skrivet 2005-07-24 kl. 16.27

Lost in the Flood skrev 2005-07-24 17:23:

tycker att den kunde fästas :)

Ja med. :thumbup:

#31 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 21 maj-05

Skrivet 2005-07-24 kl. 16.51

prove it all night skrev 2005-07-24 17:25:

Jag har hunnit kolla upp ett av dom banden du nämde, Rekyl. Jag fick tag i fyra av deras fem skivor. F-n va bra dom var! Har dom bara lirat i Luleå-trakten eller varför har dom inte blivit mer erkända? Live-plattan var riktigt bra.

Enligt vad jag hört (och jag har pratat med ett par av bandmedlemmarna) så var dom ändå halvstora. Dom var söderöver och i Norge och spelade, och dom blev t.o.m. stämda av Mick Jagger för ett plagiat (en försvenskning som dom inte sökte tillstånd för, eftersom dom tyckte att den var så pass olik originalet), men dom la ner i början av 80-talet och glömdes bort rätt fort. Inte så konstigt med tanke på hur många band som fanns då. Jag tror att dom spelade på samma ställe som Ebba Grön en gång.

Live-plattan vet jag är från Kårhuset i Luleå, och det är ändå här dom verkar ha varit störst. Min morsa och hennes polare brukar sjunga refrängerna i "En förlorad generation" och "Stilla dagar i Luleå" när Rekyl kommer på tal.

Mitt band har för övrigt haft deras gamla PA-system i vår ägo.

Rekyl återförenades för något år sen, och spelade bl.a. på Flakasand Rock & Blues-festivalen samt på Hägnan (där jag såg dem). Bara för att tråka ut alla ännu mer kan jag informera om att:

Dan Bergman (sång + gitarr) tror jag blev involverad i Luleås kulturliv och lever nu i samma stadsdel av Luleå som basisten i mitt band.
Urban Nilsson skaffade en studio, i vilken vi spelade in våran första (kassa) demo.
Rolf Hedberg (sax) spelar fortfarande sax och klarinett i olika sammanhang (mest jazz). Tror han har en hel del att göra med Norrbottensmusiken och Luleå Stassteater. Jag är lite bekant med hans son, Ville, som spelar gitarr.
Björn Råberg finns lite överallt och spelar. Jag tror att Emil Råberg är hans son (men han kan vara hans brorson) och Emil är ett musikaliskt geni som skriver symfonier och spelar piano i fusionbandet Bosses Gröna Spelemän.
Stefan Björklund knarkade bort lite för många hjärnceller. Han kan inte spela gitarr längre.
Morgan Andersson har jag ingen koll på.
Håkan Wyöni är min gitarrlärare. Sjukt duktig kille.
Björn Sjöö är lite överallt och spelar och sjunger och agerar. Tror att han är med i ett par filmer av Filmpool Nord och Christer Engberg. Vet att han även är med i pjäser samt TV-serier (av Ronny Eriksson). Han var Björn-Ove i den lysande serien "Bondånger" som gick på SVT för ett par år sen.

För den som är intresserad så kan jag nämna att ett flertal Rekyl-låtar (samt ett par andra låtar av band sprungna ur "Anton Swedbergs Swängjäng" - Luleås musikkollektiv - finns med i filmen "Lusten till ett liv", som gjordes av samma gäng som gjorde "Vildängel".

Det där var alldeles för mycket information på alldeles för kort tid.

#32 Gäst_prove it all night_*

Skrivet 2005-07-24 kl. 16.54

Det var et utförligt svar, tackar! :)

#33 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2005-07-24 kl. 16.58

Varsågod! Fast nu är man trött i huvudet... :)

#34 Gäst_prove it all night_*

Skrivet 2005-07-24 kl. 16.59

AlmostFamous skrev 2005-07-24 17:58:

Varsågod! Fast nu är man trött i huvudet... :)

:D

Lyssnar just nu på Live-plattan igen. Bra var ordet.

#35 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2005-07-24 kl. 17.06

Det vore en fin gest om du kunde vara bussig och lägga upp i gottepåsen! Kan inte lyssna på min live-vinyl eftersom stiftet är trasigt, och jag skulle gärna ha ett par Rekylare i mp3-form.
"En annan dag" är den jag främst är ute efter, men ju fler desto roligare.

Se det som en ödmjuk request och ingen order.

Inlägget har ändrats av AlmostFamous: 2005-07-24 kl. 17.07

#36 Gäst_prove it all night_*

Skrivet 2005-07-24 kl. 17.14

Självklart ska jag göra det, dock lade jag ner min stora hemsida nu har jag bara en sån där gratis hemsida med 20 Mb men det får väl plats några st i alla fall. :D

#37 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2005-07-24 kl. 17.17

Kanon! Tack!

#38 Användaren är offline   AlmostFamous

• Madman Drummer
  • PipPipPip

Skrivet 2005-07-25 kl. 14.25

Mick Jaggers soloplatta "Goddess in the doorway" är för övrigt jävligt underskattad.

#39 Gäst_prove it all night_*

Skrivet 2005-07-25 kl. 17.05

Jag kan tipsa om en gammal favoritskiva jag har
Neil Young - Comes A Time från 1978. En lugn platta, akustisk med country-influenser.
Starka låtar och texter samt underbara harmonier/körande av Nicolette Larson. En skiva
man kan lyssna på om och om igen den blir aldrig dålig. Lägg därtill en suverän cover av låten Four Strong Winds och du har en av dom bästa plattorna som släpptes på 70-talet, enligt min mening. Om du inte har hört den, check it out!

#40 Användaren är offline   martta

• Madman Drummer
  • PipPipPip
  • Reg.datum: 13 apr-05

Skrivet 2005-07-25 kl. 21.22

Jag skall passa på att slänga in ett tips om min favorit live-skiva. The Whos Live at Leeds har förgyllt många arbetsresor. Keith Moons otroligt aggressiva trumstil, John Entwistles eleganta bas, Pete Townshends dominerande gitarr och Roger Daltreys magnifika röst är en närmast perfekt kombination. Råheten i musiken är underbar. Check it out! Mera The Who i boots sektionen inom kort...

• (18 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista »
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i denna tråd

1 användare läser tråden
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma